Serpentis
Image default
Aanbiedingen

Weigert een debiteur te betalen? Dit moet je doen

Debiteuren komen in veel verschillende soorten. Aan de ene kant heb je de debiteuren die de factuur direct betalen op de dag dat ze de factuur ontvangen. Aan de andere kant van het spectrum heb je de debiteuren die weigeren te betalen, ook wel de wanbetalers genoemd. Verder heb je nog debiteuren die tussen deze twee uitersten vallen. Zoals de debiteur die op de allerlaatste dag van de betaaltermijn de factuur betaalt, of de debiteur die standaard een week te laat het geld overboekt. Heb jij helaas de pech dat de debiteur weigert te betalen, zelfs na het sturen van een betalingsherinnering? Lees dan deze blog!

Ga in gesprek en toon begrip

Ze zeggen niet voor niets dat je met vriendelijkheid vaak het verst komt. Misschien wil de debiteur wel betalen, maar heeft hij of zij op dit moment niet de juiste middelen om dit te doen. Of misschien is de debiteur niet helemaal tevreden over datgene wat je geleverd hebt. Ga daarom altijd eerst in gesprek en toon begrip. Probeer erachter te komen waarom de klant weigert te betalen en biedt eventueel een oplossing aan wanneer de reden voor wanbetaling gegrond is. Mocht dit niets opleveren, dan kun je altijd nog vervolgstappen ondernemen.

Stuur een laatste aanmaning

Ben je het gesprek aangegaan om de reden van wanbetaling te achterhalen en eventueel op te lossen, maar weigert de debiteur alsnog te betalen? Stuur dan een laatste aanmaning. Dit is een brief waarin je een laatste termijn stelt waarbinnen de debiteur alsnog de rekening dient te betalen. Een aanmaning heeft een wat meer dwingend karakter dan een betalingsherinnering.

Start een incassoprocedure

De laatste optie is om een incassoprocedure te starten. Hierbij schakel je de hulp van een incassobureau in. Zij doen hun uiterste best om de openstaande vordering, ook wel de incasso genoemd, voor jou bij de klant te innen. In de regel bestaat een incassoprocedure uit twee delen: een minnelijk incassotraject en een gerechtelijke fase wanneer het minnelijke traject niets oplevert. De deurwaarder brengt dan een dagvaarding uit waarmee de wanbetaler wordt opgeroepen om voor de rechter te verschijnen. De rechter beoordeelt de zaak en komt tot een vonnis, zoals beslaglegging bijvoorbeeld.

https://betaaltermijn.nl