Zoals het geval is met ‘natuurlijk’ en ‘biologisch’ in de voedings- en cosmetica-industrie, zijn ‘duurzame mode’ en ‘ethische mode’ niet goed gedefinieerd. Enerzijds is dat positief, want het zijn evoluerende begrippen die aan voortdurende verfijning onderhevig zijn op basis van de hedendaagse behoeften en ideologieën, vooral in het geval van ‘ethisch’, dat uit de aard der zaak subjectief is. Aan de andere kant beweren sommigen echter dat zonder een formele definitie merken en bedrijven vrij zijn om duurzame en ethische beweringen te doen op basis van valse of misleidende audits en normen. Dat deze termen in het algemeen niet meer zijn dan lippendienst aan marketing bij pogingen om te ontgroenen wat er werkelijk aan de hand is. Omdat de modepolitie de mode niet controleert waar het er op aan komt, is het aan ons als consument om een goed begrip te ontwikkelen van wat duurzame modemerken zijn. Natuurlijk zijn er, met uitgestrekte toeleveringsketens en de subjectiviteit van het begrip ethiek zelf, geen gemakkelijke antwoorden. WAT IS DUURZAME EN ETHISCHE MODE? In wezen is ethische en duurzame mode een benadering van het betrekken, vervaardigen en ontwerpen van kleding die de voordelen voor de industrie en de maatschappij in het algemeen maximaliseert, en tegelijk de gevolgen voor het milieu minimaliseert. De twee overlappen elkaar in ideologie, maar ze hebben elk iets andere aandachtspunten die beide even belangrijk zijn om prioriteit aan te geven. Ben jij ook op zoek naar duurzame kleding die langer meegaat en die je niet na een paar keer dragen weg hoeft te gooien? Kijk dan eens bij duurzame kledingmerken zoals ADUH. |