De informatiebehoefte van webshoppers Bezit u een webwinkel of vertrouwd u veel op uw online kanalen. Dan kan het goed zijn om de reis van de website bezoeker goed door te lichten. Uw website is namelijk de plek waar het gebeurt. Uw bezoekers komen hier binnen en worden hopelijk omgezet in betalende klanten. Het juist inrichten van uw website is dus van erg groot belang! In dit artikel bespreken we de reis van de consument of zakelijke klant. In dit artikel gaan we bespreken welke invloed een goede informatiestroom is, en geven we enkele tips voor het verbeteren van deze informatie stroom. Let op! We geven in dit artikel geen tips over het lokken van klanten naar uw website, dit is gerelateerd aan aquisitie. We hebben het hier meer over de psychologie achter het website bezoek. Een goede manier van het onderzoeken van de klant is om terug te vallen op bestaande theorie. Zo is er bijvoorbeeld het model waarin het algemene koopproces van de klant in kaart wordt gebracht. Er zijn meerdere mogelijke modellen, wij kiezen voor het model met 4 stappen:
1: De zoektoch naar informatie 2: Het schikken van de juiste aanbieders via een shortlist 3: De aankoop 4: De mogelijke ontevredenheid/aftersales Een onderdeel van het aankoopproces is het feit dat een klant gedurende elke stap een bepaalde mate van onzekerheid ervaart. Het is aan u als website eigenaar de taak om deze onzekerheid zoveel mogelijk te reduceren. Hoe minder onzekerheid, hoe meer u gaat verkopen. In veel gevallen is het door ons geschetste stappenplan niet compleet. Er kunnen nog meerdere tussenstappen geoppererd worden alsmede een stap waarbij de klant realiseert dat er een behoefte is. Voor de inkadering van dit artikel nemen wij deze stappen niet mee. De zoektocht naar informatie Het eerste wat een klant onderneemt is het zoeken naar informatie. Dit is simpelweg om een idee te krijgen van de mogelijkheden en om een lijst samen te stellen van mogelijke kandidaten. Dit hoeft natuurlijk geen fysieke lijst te zijn maar speelt zich af in het hoofd van de klant. De pagina waarop klanten binnenkomen, de landing page, moet dan ook direct relevante informatie bevatten. Stop dus geen informatie weg maar maak deze goed zichtbaar. Vermijd doorklikken naar andere pagina’s of informatie in afbeeldingen en infografics. Enkele media die u wel kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld video-uitleg en het gebruik van chatbots. Dit zijn moderne oplossingen die er tevens voor kunnen zorgen dat klanten langer op uw website zullen verblijven. Bent u daarnaast een held in het schrijven van informatieve teksten, dan kunt u natuurlijk zelf de beste teksten schrijven. Kijk wel uit voor saaie lange lappen tekst. Het belangrijkste is dus dat de klant geinformeerd wordt. Het liefts zo snel en zo duidelijk mogelijk. Een klant moet dus niet 3 keer door hoeven te klikken om bij de juiste pagina te belanden. Een website biedt een uniek platform voor het delen van informatie, maak hier dus uitgebreid gebruik van!
De klant maakt een keuze uit een shortlist Na het zoeken naar informatie heeft de klant een short list samengesteld. Deze lijst bevat alle potentiele aanbieders die de klant overweegt. Het gaat er nu om, wie heeft de meest relevante informatie op de website staan. De relevantie wordt bepaalt door de behoefte van de klant en het aanbod van de webshop, qua informatie voorziening. Een prijsbewuste klant zal waarschijnlijk kiezen voor een webshop die veel vertelt over een lage prijsstelling. Een productbewuste klant gaat voor die webshop met het grootste merkenaanbod. Wees dus concreet over uw aanbod en pas de informatie op uw website hier op aan. Dit neemt nog meer onzekerheid weg bij de klant.
Voor het verdere koopproces en aftersales bieden wij bij Scripted Consultancy u graag een efficient advies aan. Bent u benieuwd geworden, kijk dan eens een keer op onze website. Wij hebben onze informatie goed afgestemd op de prijsbewuste klant! Dus wacht niet langer en doe onze bedrijfssan op Scripted Consultancy! |
https://www.scriptedconsultancy.com |